staden

staden
foto: lili samuelsson

måndag 22 augusti 2011

psykoanalys-hur du badar din tamiller

så vaknade jag första dagen på min semester och tänkte hur gör man en sådan här dag, planerar jag den in i minsta detalj eller låter jag den liksom gro alldeles själv
kanske löser sig dagen utav bara farten, utan att jag liksom hänger med
kanske skulle jag vädra mina sängkläder och bädda extra rent ifall att det kommer en karl, eller två, som vill sova över här

man vet ju aldrig, nu när man är ledig, om det där svagsinta skenet från mina nerver har lyst upp augustinatten över norra halland och gett mersmak åt någon transylvansk pålspetsare, som kan komma med både en rejäl påle och lämna sugmärken på halsen

i alla fall åt jag frukost, samma frukost som alltid, jag dricker aldrig kaffe och har aldrig gjort, men det vore kanske nåt för mig
så att jag kan bjuda på kaffekalas när jag fyller år, eller varje morgon, typ på sängen om jag vill, sedan kollade jag in om jag hade fått nåt i ögat under natten, ibland lägger det sig stora svanar där som guppar omkring i tårvätska, de ligger i vägen när jag vaknar, som morgonbus
plockade bort ett gulligt svanpar, ni vet väl att svanar ingår livslånga parrelationer, till skillnad från människorna, som skiljer sig stup i kvarten

tonårsdottern ligger fortfarande och sover, det är inte lätt att vara mamma till en fjortis, jag har inte vant mig ännu, att den trevligaste människan förbytts till en parodi på pubertala intriger och att kommunikation är en bristvara, men under semestern skall jag jobba på det
jag skall sluta regrediera till en treårings nivå när hon rusar fram i huset och bli en mild och tolerant militär, med uppstämda marschsånger och belöningssystem innehållande bestraffningar

till sist så läste jag i djurtidningen pets nr 1, 2004, med vidhängande poster av tamråttan akasha, att man bara behöver bada sin tamiller 3-4 gånger per år och att man då kan använda ett oparfymerat barnschampo
det verkar ju oerhört behändigt
själv tvättar jag min bäver varje dag uti fall att någon vill komma och klappa den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar